Voor 10:00 uur besteld morgen in huis
10.000 artikelen uit voorraad leverbaar
Uw partner in bevestigingstechniek

HISTORIE VAN HOENDERDAAL

Voor de oorsprong van Hoenderdaal moeten we terug naar de vorige eeuw. In 1966 is het bedrijf onder de naam Hoenderdaal Bevestigingen b.v. opgericht door de Cees van 't Hoenderdaal sr. en was gevestigd in Driebergen. Hoenderdaal was destijds een agentuur in schroeven. In de beginperiode concentreerde men zich met name op houtschroeven, die veelal in kleine verpakkingseenheden werden afgezet aan de individuele ijzerhandel en diverse ketens. Door de jaren heen is de markt voor bevestigingsmaterialen sterk gewijzigd. De introductie van de spaanplaatschroef deed de vraag naar de houtschroef sterk dalen, en ook de functie van de groothandel veranderde.

In 1976 werd er, door de overname van een keilboutenfabriek in Den Haag, een specialisme in de productie van keilbouten gestart. Vervolgens, 8 jaar later in 1984, zijn beide vestigingen 'Driebergen' en 'Den Haag' onder één dak gebracht door de verhuizing naar de Kernreactorstraat in Veenendaal. Hier zijn tot midden jaren 90 nog onze HUB keilbouten nog geproduceerd. Daarnaast bood deze locatie de ruimte voor een efficiënte handelsvoorraad bevestigingsartikelen waarmee we de Nederlandse markt konden bedienen.

Half jaren ‘90 is de functie van Hoenderdaal verschoven van een productie- naar een handelsbedrijf met voornamelijk import van bevestigingsmaterialen uit diverse Aziatische landen. De professionele ijzerwarenvakhandel in Nederland, destijds al de voornaamste afzetmarkt van Hoenderdaal, vond het belangrijk dat men een breder pakket artikelen onder kon brengen bij één leverancier. Deze ontwikkelingen hebben er toe geleid dat Hoenderdaal met een steeds breder pakket bevestigingsmaterialen haar klanten ging benaderen. Eerst in Nederland, later in België en ergens rond 2000 is de eerste handel in Scandinavie begonnen. Vooral in Zweden hebben we al jaren succesvolle businesss. We zijn er sterk vertegenwoordigd met onze kwaliteitsschroeven van Dynaplus en hebben er diverse private label klanten.

Sinds 2020 hebben we onze eigen Sales Manager actief in België en hebben we mooie plannen om ook hier verder te groeien met onze merken. 

 

VERSCHILLENDE EIGENAREN

De familie van ’t Hoenderdaal heeft twee generaties aan het roer gestaan van Hoenderdaal Bevestigingen. Daarna heeft Hoenderdaal in de afgelopen decennia een aantal overnames doorgemaakt. In de jaren negentig werd het bedrijf verkocht aan het Engelse bedrijf SEP Fasteners en werd Niek Veldhuizen aangesteld als Directeur. In 2000 heeft Niek de eerste aandelen van Hoenderdaal overgenomen. Even later, in 2003, nam hij samen met Jan Grobbe het volledige aandelenpakket over en hierbij fuseerde twee Veenendaalse schroevenspecialisten; Hoenderdaal Fasteners en Rotadrill Industries.

Deze fusie vormde een nieuwe tweekoppige directie van de twee compagnons Jan Grobben en Niek Veldhuizen. Jan geniet sinds 2010 van zijn pensioen. Inmiddels is de tweede generatie Veldhuizen; Bart, aan het roer van het bedrijf in de rol van Algmeen Directeur en gaat het bedrijf gefaseerd over van vader op zoon. Je kunt dus zeggen dat we een echt familiebedrijf zijn.

                                                                                                                        

1966 - OPRICHTING HOENDERDAAL BEVESTIGINGEN

Hoenderdaal Bevestigingen b.v. is in 1966 opgericht door de heer Cees van 't Hoenderdaal. Hoenderdaal begon destijds als een agentuur van houtschroeven en was gevestigd in Driebergen.

1976 - OVERNAME KEILBOUTENFABRIEK HUB

In 1976 werd Hoenderdaal door de overname van keilboutenfabriek HUB in Den Haag ook specialisten in de productie van keilbouten.

1984 - VERHUIZING NAAR VEENENDAAL

De beide vestigingen 'Driebergen' en 'Den Haag' werden onder één dak gebracht door de verhuizing naar de Kernreactorstraat in Veenendaal. Hier zijn tot midden jaren 90 nog onze HUB keilbouten geproduceerd. Daarnaast bood deze locatie de ruimte voor een efficiënte handelsvoorraad bevestigingsartikelen, waarmee we de Nederlandse markt konden bedienen.

1992 - OVERNAME DOOR SEP FASTENERS UK

Hoenderdaal Bevestigingen werd overgenomen door de firma SEP Fasteners uit Engeland. Deze samenwerking, waarbij ook de naam van het bedrijf veranderde, heeft tot eind jaren 90 geduurd.

2000 - START HOENDERDAAL FASTENERS B.V. MET NIEUW EIGENAAR

In het jaar 2000 wordt het bedrijf deels overgenomen door de algemeen directeur Niek Veldhuizen. 

2001 - OVERNAME VAN RINGENFABRIEK GEKO

Hoenderdaal Fasteners neemt ringenfabriek fa. Geko over. De merknaam Geko wordt nog steeds gebruikt op de ringen die we vandaag de dag verkopen.

2009 - NIEUW ERP-SYSEEM SAP BUSINESS ONE

In 2009 gingen van van DIGIS over naar SAP Business One. Een enorme verandering in de processen maar met heel veel opschaalmogelijkheden en proffesionalisering tot gevolg. Een belangrijke stap op het gebied van automatisering en digitalisering die we toen maakten. 

2003 - FUSIE ROTADRILL INDUSTRIES EN HOENDERDAAL FASTENERS

Samen met Jan Grobben van het Veenendaalse collega-bedrijf Rotadrill Indrustries wordt het gehele aandelenpakket van Hoenderdaal Fasteners overgenomen van de Engelsen. Rotadrill wordt hierbij gered van een failissement en zo gingen Jan en Niek als compagnons samen verder met de twee Veenendaalse bedrijven. Rotadrill Industries en Hoenderdaal Fasteners werkten intensief samen, maar tot op de dag van vandaag zijn het twee verschillende bedrijven.

Wist je dat? Voordat Rotadrill werd overgenomen Hoenderdaal schroeven met een blauwe punt verkocht onder de naam Bluepoint. Maar daar zijn we snel mee gestopt en sindsdien verkopen we alleen nog de alom bekende en succesvolleschroeven met de rode punt.

2011 - VERHUIZING NAAR DE WAGENINGSELAAN 18

Het pand aan de Kernreactorstraat was met een magazijn van slechts 3.500m2 veel te klein geworden. Rotadrill zat in een bedrijfspand even verderop aan de turbinestraat met 500m2. Intussen was er ook opslagruimte verderop in de straat bijgehuurd waardoor de interne logistiek een behoorlijke puzzel begon te worden. In de zomer van 2011 werd op slechts 200 meter van de Kernreactorstraat een nieuw pand aan de Wageningselaan 18 betrokken. Het oude distributiecentrum van de Unigro had met 5.500 vierkante meter voldoende ruimte en er was voldoendeg doorgroeimogelijkheid in de toekomst.. 

2014 - UITBREIDING MAGAZIJN NAAR 7.500m2

Het magazijn stroomde in drie jaar tijd al helemaal vol. Met name het succes van onze business in Scandinavie zorgde ervoor dat er meer ruimte nodig was. Gelukkig was er binnen het bestaande pand de mogelijkheid om nog 2.000 vierkante meter bij te huren en zo kregen we weer voldoende ruimte voor groei.

2016 - 50-JARIG JUBILEUM

In 2016 vierden we ons 50 jarige jubilieum als specialist op het gebied van bevestigingstechniek.

2017 - AUTOMATISERING WAREHOUSE EN NIEUWE DIRECTEUR

In 2017 zijn we begonnen met de optimalisatie van onze interne logistieke processen. We wilden een nieuw WMS systeem waarbij we gebruik konden maken van Voice-Picking technologie. In 2017 begonnen we nog met een maatwerk software-oplossing waarna we in 2018 uiteindelijk de keuze hebben gemaakt voor de implementatie van het WMS pakket van Actemium. In september 2019 gingen we hiermee live en hebben we een enorme stap voorruit weten te boeken in procesverbeteringen in onze logistiek.

Daarnaast heeft in 2017 Bart Veldhuizen als nieuwe Algemeen Directeur de dagelijke leiding over het bedrijf overgenomen van zijn vader Niek. Bart was hiervoor al 6 jaar actief in het bedrijf in de rol van Product Manager en langzaamaan was hij steeds meer dagelijks verantwoordelijk geworden. Met de 1e aandeelovername is de bedrijfsoverdracht tevens ingezet en ging ook de dagelijkse leiding van vader op zoon. 

2018 - UITBREIDING NAAR 8000M2

In 2018 bouwden we binnen onze muren nog eens met 500m2 uit waardoor het totale oppervlake naar 8000m2 ging. Om de bestaande ruimte beter te benutten zijn ook nieuwe stellingen aangeschaf waardoor er ruimte voor nog eens 1500 extra palletplaatsen gecreeerd werd. 

2019 - LIVEGANG NIEUW WMS

In 2019 gingen we live met een nieuw Warehouse-Mangement-Systeem van Actemium. 

2020 - SALES MANAGER BELGIE

Om onze ambities bij de zuiderburen waar te kunnen maken hebben we een Sales Manager Belgie aangenomen. Wim de Wel is sinds September 2020 bij ons in dienst en gaat proberen onze merken en producten succesvol op de kaart te zetten in de Belgische markt. 

2021 - GLOEDNIEUW BESTELPLATFORM

In 2021 ging de nieuwe website live. Op deze gloednieuwe website vind je met behulp van slimme actieve filter-opties gemakkelijk het juiste product uit ons totale assortiment van zo’n 10.000 verschillende bevestigingsartikelen. Als je bent ingelogd als klant vinden zij hier hun eigen prijzen en zien ze onze voorraad. Klanten kunnen zo gemakkelijk hun bestellingen insturen. Met hun mobiele telefoon kunnen zij zelfs bestellingen plaatsen via de ingebouwde barcodescanner.

Er is daarnaast heel veel informatie beschikbaar en we hebben onze kennis over bevestigingsartikelen gedeeld op de technisch advies pagina’s. Op productniveau vind je technische info zoals specificaties, afmetingen, gewichten en gedetailleerde afbeeldingen. Daarnaast zijn er downloadbare en bladerbare flyers en catalogi te vinden van verschillende merken en producten.